PoprzedniaWyżejGłównaSpis treściIndex hasełZnajdźBokGora
BokGora

Google
 

Metoda Circle


Zadaniem metody Circle jest wyrysowanie okręgu, elipsy lub łuku.

Składnia:

obiekt.Circle [Step] (X, Y), Promień [, Kolor, Początek, Koniec, Spłaszczenie]

Składnia metody Circle składa się z następujących części:
obiekt obiekt, który wykorzystuje metodę Circle, dostępny na liście
Step (Opcjonalne) Słowo kluczowe, określa przesunięcie współrzędnych środka względem współrzędnych udostępnionych przez właściwości CurrentX i CurrentY (wsp. bieżące) obiektu.
X, Y (Wymagane) Wartości typu Single, określające współrzędne środka okręgu, elipsy lub łuku. Właściwość ScaleMode obiektu określa używane jednostki.
Promień (Wymagane) Wartość typu Single, określająca promień okręgu, elipsy lub łuku. Właściwość ScaleMode obiektu określa używane jednostki.
Kolor (Opcjonalne) Argument typu Long, określający kolor linii rysowanej figury. Można użyć funkcji RGB() lub funkcji QBColor() do określenia koloru. Jeżeli argument ten zostanie ominięty to zostanie użyty kolor określony przez właściwość ForeColor.
Początek, Koniec (Opcjonalne) Argumenty typu Single stosowane podczas rysowania łuków i określające odpowiednio wartość (w radianach) kąta początku i kąta końca rysowania łuku (wartościami domyślnymi są: dla Początek - 0 radianów, dla Koniec - 2*Pi radianów; zakres zmian dla obu parametrów zawiera się pomiędzy -2*Pi a 2*Pi).
Spłaszczenie (Opcjonalne) Argument typu Single, oznacza wartość określającą współczynnik proporcjonalności okręgu. Wartość domyślna 1.0 określa taką wartość współczynnika, przy której dla każdego rodzaju karty i monitora okrąg jest "okrągły".

W celu wypełnienia wnętrza okręgu, elipsy lub wycinak koła należy ustawić dla obiektu, w którym będą one rysowane, właściwości FillColor i FillStyle. Tylko figury zamknięte mogą być wypełniane (w wycinku koła muszą być narysowane oba promienie ograniczające).

Podczas rysowania części okręgu lub elipsy, jeżeli argument Początek ma wartość ujemną, metoda Circle rysuje łuk do Początek i wycina kąt jako dodatni; jeżeli Koniec jest ujemny, metoda Circle rysuje łuk do Koniec i wycina kąt jako dodatni. Metoda Circle zawsze rysuje w kierunku zgodnym z kierunkiem ruchu wskazówek zegara (dodatnim).

Grubość linii używanych do rysowania figury na podłożu zależy od wartości właściwości DrawWidth. Sposób wypełnienia rysowanego kształtu zależy od ustawień właściwości DrawMode i DrawStyle.

Podczas rysowania wycinków koła, aby narysować łuk o kącie 0 (dającym część poziomej linii w prawo) należy użyć bardzo małą ujemną wartość jako Początek zamiast wartości 0.

Można ominąć część argumentów w środku składni, ale należy wstawić przecinki oddzielające przed następnym użytym argumentem. Jeżeli zostaną ominięte argumenty opcjonalne to należy ominąć również przecinki je oddzielające.

Po wykonaniu metody Cirlce właściwości CurrentX i CurrentY przyjmują wartości odpowiadające środkowi rysowanej figury.

Metoda Circle nie może być używana wewnątrz bloku With..End.


Przykład użycia metody Circle:

Dim Promien
For Promien=0 To 50
  Circle (100, 100), Promien, RGB(Rnd * 255, Rnd * 255, Rnd * 255),,,,2
Next Promien
Circle (1000, 1000), 500, RGB (0, 255, 0), 0, 2

Zmienne, rozkaz For, funkcja RGB() i Rnd zostały opisane w innych częściach kursu.

Przykład rysuje w pętli elipsy o środkach w punkcie (100,100) i promieniach kolejno od 0 do 50, losowo wybranym kolorze i współczynniku spłaszczenia 2, a następnie wycinek okręgu o środku w punkcie (1000,1000), promieniu 500 i kolorze zielonym.
Lista obiektów wykorzystujących metodę Circle:
PictureBox
Form
Printer
PropertyPage
UserControl
UserDocument
na górę strony...


Google
 
Poprzednia | Wyżej | Strona główna | Spis treści | Index haseł | Opis VB

BokDol
PoprzedniaWyżejGłównaSpis treściIndex hasełZnajdźBokGora
BokGora