Obiekt FormWłaściwości | Zdarzenia | MetodyObiekt Form jest oknem lub okienkiem dialogowym, które jest częścią interfejsu użytkownika. Kolekcja (collection) Forms jest kolekcją, której elementy reprezentują każdą ładowaną formę aplikacji. Kolekcja zawiera MDIForm, formy MDI Child i formy nie-MDI. Kolekcja form ma pojedynczą właściwość Count, która określa liczbę elementów kolekcji. Index jest wartością całkowitą w zakresie 0 do Foms.Count-1. Można używać kolekcji Form do odwoływania się do wszystkich załadowanych form. Można wykorzystać w tym celu zmienną globalną Forms. Można przekazywać Forms(index) do funkcji, których argument wywołania jest określony jako Forms class. Formy mają właściwości określające ich wygląd, jak: pozycja, rozmiar, kolor i właściwości określające ich zachowanie, jak określenie czy można zmieniać ich rozmiar czy nie. Formy mogą odpowiadać na zdarzenia wywołane przez użytkownika lub przez system. Np. można stworzyć kod w którym procedura zdarzenia Click formy pozwoli użytkownikowi na zmianę koloru formy przez jej kliknięcie. Oprócz właściwości i zdarzeń można również używać metod do manipulowania formami z poziomu kodu programu. Np. można użyć metody Move aby zmienić rozmiar i pozycję formy. Specjalnym rodzajem form są MDIForm, które zawierają inne formy (potomne) MDIChild. MDIForm jest tworzone przez polecenie MDI Form menu Insert; forma MDIChild jest tworzona przez wybranie New Form z menu File i ustawienie właściwości MDIChild na True. Można tworzyć wiele instancji (odwołań) form w kodzie przez użycie słowa kluczowego New w rozkazach Dim, Set, Static. Podczas projektowania formy należy ustawić właściwość BorderStyle, aby określić ramkę formy i właściwość Caption, aby określić tekst paska tytułowego formy. W kodzie programu można używać metod Hide i Show aby ukryć lub pokazać formę w czasie wykonywania programu. Ustawienie właściwości BorderStyle na 0 usuwa ramkę. Aby forma miała ramkę bez paska tytułowego, control-menu, przycisków Minimalizuj (Minimaze) i Maksymalizuj (Maximize) należy usunąć tekst z właściwości Caption i ustawić właściwości ControlBox, MaxButton i MinButton na False. Form jest daną typu Object. Można zadeklarować zmienną jako typu Form przed ustawieniem jej jako instancji do typu form, który został zadeklarowany w czasie projektowania. Podobnie, można przekazać do procedury argument typu Form. Formy mogą brać udział jako źródła w konwersacji DDE (Dynamicznej Wymiany Danych) z kontrolkami Label, PictureBox lub TextBox przekazującymi dane. Można uzyskać dostęp do kolekcji kontrolek na Formie używając kolekcji kontrolek. Np. można ukryć wszystkie kontrolki na formie przez użycie: For Each Control in Form1.Controls Control.Visible = False Next Control |
Właściwości:
na górę strony... Zdarzenia:
na górę strony... Metody:
na górę strony... |