PoprzedniaWyżejGłównaSpis treściIndex hasełZnajdźBokGora
BokGora

Google
 

Tworzenie aplikacji


Dodawanie kodu programu


Visual Basic dostarcza szereg konstrukcji programowych zwanych instrukcjami. Zestaw instrukcji jest swoistym językiem Visual Basic.

Rozkazy

Część rozkazów zachowuje się jak procedury. Wykonują one określone działania, gdy zostaną wywołane. Rozkazy te pozwalają na wykonywanie wielu bardzo różnorodnych operacji.
Np. rozkaz Dim wykorzystywany jest do deklarowania zmiennych, rozkaz Sub wykorzystywany jest do tworzenia procedur a rozkaz Call wykorzystywany jest do wywoływania procedur. Oprócz rozkazów obsługi zmiennych i procedur, Visual Basic dostarcza również rozkazy do obsługi form, np. rozkaz Load ładuje formę do pamięci, a rozkaz UnLoad usuwa ją z pamięci. Przy pomocy rozkazów można również uzyskać dostęp do plików i folderów, np. Open otwiera plik, Close zamyka go, ChDir zmienia bieżący folder a MkDir tworzy nowy folder.
Wszystkie rozkazy wywołuje się zgodnie z ich składnią. Najczęściej rozkaz wywołuje się przy uzyciu składni:

Rozkaz Parametry

Rodzaj parametrów i sposób ich użycia zależy od składni poszczególnych rozkazów. Rozkazy nie zwracają żadnej wartości, a Visual Basic 5 ułatwia używanie składnni rozkazów przez system podpowiedzi.
Rozkazy
Oprócz rozkazów działających jak procedury, Visual Basic dostarcza szereg rozkazów organizujących działania aplikacji. Można używać rozkazów tworzących pętle programowe lub podejmujące decyzje.
Pęlte są zbiorem instrukcji, które należy wykonać wielokrotnie. Zamiast przepisywać kilka razy ten sam blok rozkazów, można go umieścić w pętli. Program dyktuje ile razy pętla ta wykona zawarty w niej blok instrukcji i jakie mają być warunki zakończenia jej działania. Pętle są przydatne np. przy wielokrotnym przetwarzaniu złożonych danych.
W Visual Basic istnieje kilka rodzajów pętli. Pętle typu Do wymagają zastosowania wyrażenia porównania. Wykorzystują do tego operatory porównania. Pętla typu Do While wykonuje zawarty w niej blok instrukcji dopóki wyrażenie porównania jest prawdziwe. Gdy stanie się ono fałszywe, pętla ta kończy swoje działanie. Pętla typu Do Until kontynuuje swoje działanie tak długo, jak długo podany warunek jest fałszywy. Gdy stanie się prawdziwy pętla ta kończy swoje działanie.
Nieco innym rodzajem pętli jest pętla For. Wykonuje ona swoje działanie dopóki zmienna o podanej wartości początkowej nie osiągnie podanej wartości końcowej. Wartość tej zmiennej jest zwiększana przy każdym wykonaniu pętli o podaną wartość kroku. Ta pętla jest najczęściej wykorzystywana, gdy znana jest wymagana liczba powtórzeń.
Instrukcje wyboru (warunkowe) pozwalają programowi na podejmowanie "samodzielnych" decyzji na podstawie przeprowadzonych analiz. Pozwalają one na rozgałęzienia programu i wykonywanie tych bloków rozkazów, które w danej chwili są konieczne. Instrukcje te podejmują decyzję, którą część programu należy wykonać w zależności od tego, czy sprawdzany warunek daje w wyniku prawdę czy fałsz. Instrukcje wyboru korzystają z operatorów porównania aby sprawdzić czy podany warunek jest prawdziwy czy fałszywy. Wynikiem wykonania operacji porównania może być tylko jedna z dwóch wartości TRUE (prawda) lub FALSE (fałsz). W zależności od tej wartości instrukcje wyboru mogą wykonać jeden z dostępnych bloków kodu. Najprostszą tego typu instrukcją jest If. Aby wymusić sprawdzanie różnych warunków przed podjęciem odpowiedniej decyzji można zagnieżdżać instrukcje warunkowe lub stosować bardziej rozbudowane instrukcje, takie jak Select Case.

Operatory

Operatory wykonują operacje arytmetyczne, logiczne, łańcuchowe, podstawienia lub porównania.
Visual Basic zapewnia pełen zestaw operatorów. Operatory te podlegają zasadom pierwszeństwa.
Jeżeli w wyrażeniu wystąpi kilka operatorów, każda część jest obliczana i sprawdzana w oparciu o kolejność priorytetów operatorów.
Jeżeli wyrażenie zawiera operatory należące do różnych kategorii, najpierw wykonywane są działania operatorów arytmetycznych, potem operatorów porówniania i operatorów logicznych.
Wszystkie operatory porówniania mają taki sam prirytet i wykonywane są w takim porządku w jakim znajdują się w wyrażeniu w kolejności od lewej do prawej.
Operatory logiczne i arytmetyczne wykonywane są w porządku określonym przez priorytety:

Arytmetyczne Porówniania Logiczne
Potęga (^) Równe (=) Not
Zmiana znaku (-) Nierówne (<>) And
Mnożenie (*) i dzielenie (/) Mniejsze (<) Or
Dzielenie całkowite (\) Większe (>) Xor
Moduł (Mod) Mniejsze lub równe (<=) Eqv
Dodawanie (+) i odejmowanie (-) Większe lub równe (>=) Imp
Łączenie łańcuchów (&) Like
Is

Jeżeli mnożenie i dzielenie wystąpią razem wykonywane są w kolejności od lewej do prawej.
Jeżeli dodawanie i odejmowanie wystąpią razem wykonywane są w kolejności od lewej do prawej.

Nawiasy okrągłe () mogą być używane, aby zmienić kolejność wykonywania działań. Działania zawarte w nawiasach zawsze są wykonywane przed działaniami poza nawiasami. Wewnątrz nawiasów obowiązuje kolejność wykonywania działań zgodna z priorytetami.

Operator łączenia łańcuchów (&) nie jest operatorem arytmetycznym, ale ma swój priorytet i występuje za wszystkimi operatorami arytmetycznymi i przed operatorami logicznymi.
Operator Like ma taki priorytet jak wszystkie operatory porównania.
Operator Is jest obiektowym odpowiednikiem operatora porównania. Nie porównuje on obiektów ale ich wartości, sprawdza czy dwa odwołania do obiektów odnoszą się do tego samego obiektu.
Kolejnym krokiem tworzenia aplikacji jest

testowanie aplikacji






Google
 
Poprzednia | Wyżej | Strona główna | Spis Treści | Index haseł | Opis VB

BokDol
PoprzedniaWyżejGłównaSpis treściIndex hasełZnajdźBokGora
BokGora